top of page

Vergoedingen en voorwaarden

 

Verzeker u van genoeg fysiotherapie


Uw gezondheid is een kostbaar goed waarvoor u verzekerd bent via de verplichte basisverzekering. Fysiotherapie wordt in de basisverzekering beperkt vergoed (alleen voor chronische aandoeningen). U kunt kiezen voor een aanvullend pakket met een ruimere vergoeding voor fysiotherapie. NB: Ieder jaar veranderen de pakketten en dus de zorg waarvoor u bent verzekerd. U kunt dan opnieuw een zorgverzekeraar kiezen die het beste bij u past.

​

Geen contract met zorgverzekeraars

​

Onze praktijken hebben (bewust) GEEN contracten met zorgverzekeraars. Nu steeds meer zorgverleners ervoor kiezen geen contracten af te sluiten met zorgverzekeraars is het voor u wellicht van belang te kiezen voor een restitutiepolis, zie hieronder. Uw zorgkosten die u bij ons maakt worden dan (soms gedeeltelijk) via deze polis vergoed, afhankelijk van uw polisvoorwaarden. U moet zelf de rekening declareren bij uw zorgverzekeraar.

​

Naturapolis of restitutiepolis

​

Heeft u een Naturapolis, dan heeft u gekozen voor een verzekering met een beperkte zorgkeuze. U krijgt dan alleen (volledige) vergoeding voor een fysiotherapeut waar uw zorgverzekeraar een contract mee heeft afgesloten (gecontracteerde zorg). Voor niet-gecontracteerde zorg krijgt u in dit geval vaak een gedeeltelijke vergoeding.

​

Heeft u een restitutiepolis, dan bent u vrij om naar de fysiotherapeut van uw keuze te gaan (een polis met vrije zorgkeuze). U heeft dus ook de keuze uit zorgverleners die geen contract hebben met uw zorgverzekeraar zoals FysioRenkum. U dient de nota zelf in bij uw zorgverzekeraar en heeft dus zelf inzage in de zorgkosten.

​

Gecontracteerde zorg (naturapolis) is niet - per definitie - de beste zorg die u krijgen kunt, wel - per definitie - de goedkoopste zorg. Denk hierbij aan de beperkingen die zorgverzekeraars voor de pharmacie (medicijnen) heeft toegepast. Tegenwoordig krijgt u in veel gevallen een goedkoper medicijn uitgeleverd door uw apotheker. De werkzame stof is dan hetzelfde, maar de hulpmiddelen zijn anders, met soms alle gevolgen van dien.

IMG_0096.JPG
IMG_0093_edited.png

Klachten 

​

Volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) is een zorgaanbieder de eerst aangewezen persoon om zich in te spannen een conflict met een patiënt/cliënt op te lossen. Daarvoor staat een wettelijke termijn van maximaal 6 weken. Het prettigst is als therapeut en klager samen het gerezen probleem uit de weg kunnen ruimen. Komt u er samen niet uit of is communicatie niet meer mogelijk dan kan in deze eerste periode de klachtenfunctionaris worden ingeschakeld.

 

Klachtenfunctionaris

​

Heeft u een klacht over een behandeling of over uw behandelaar en lukt het niet die samen met de acupuncturist op te lossen, dan kunt u contact opnemen met het secretariaat van de NVA. De klachtenfunctionaris van de NVA is de persoon die vervolgens met u in contact zal treden. De Klachtenfunctionaris kan u helpen uw klacht te formuleren. Soms is het al voldoende dat u uw verhaal kunt vertellen en ziet u af van verdere actie. Soms kan er bemiddeld worden en maakt men met u een afspraak over de vervolgstappen.

 

Geschilleninstantie KAB

Blijkt het niet mogelijk uw geschil met de betrokken therapeut, met hulp van de Klachtenfunctionaris, op te lossen, dan zal de klachtenfunctionaris u verwijzen naar de Geschilleninstantie Koepel Alternatieve Behandelwijzen (KAB). Deze onafhankelijke commissie behandelt uw klacht uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk, onder voorzitterschap van een jurist.

Werkt uw therapeut in loondienst dan worden eventuele klachten behandeld door de geschilleninstantie van de werkgever.

 

Tuchtcollege en Inspectie Gezondheidszorg (IGZ)

Is er duidelijk sprake van een tuchtwaardige klacht, dan verwijst de klachten- functionaris u naar het College van Toezicht NVA, het tuchtcollege van de NVA. Dit college, onder voorzitterschap van een jurist, behandelt ernstige klachten tegen NVA-leden en kan indien nodig de Inspectie voor de Gezondheidszorg inschakelen. In zeer ernstige gevallen kan de klachtenfunctionaris direct melding naar de IGZ doen.

 

Contact

De gegevens van de NVA vindt u hieronder. Neem bij vragen gerust contact op met het secretariaat. Voor meer informatie kunt u terecht op www.acupunctuur.nl

Laat weten wat u vindt van onze kwaliteit!

​

We zijn benieuwd hoe u onze kwaliteit ervaart. Vragen bespreken we graag direct als we elkaar zien, of we hebben telefonisch contact. U kunt ook uw ervaring met anderen delen. Dat kan door:

​

  • een review achter te laten voor onze praktijk op Google.

  • Ook op onze pagina op Facebook is dat mogelijk.

  • Zorgkaart Nederland geeft ook een overzicht over onze kwaliteit, mede op basis van. ervaringen van onze patiënten Waardering plaatsen over FysioVorden in Vorden (zorgkaartnederland.nl).

​​

Dank voor uw reviews!​

Bekijk hier onze tarieven

bottom of page